به گزارش ايرنا، در اين بيانيه آمده است:
نگاه دولت نهم به ويژه جناب آقاي دکتر احمدي نژاد به توسعه در عرصه هاي اقتصادي ، اجتماعي و فرهنگي همانا توسعه دانش بنيان با تاکيد بر توليد علم و فناوري در داخل و حمايت از پژوهشگران ، مخترعين و نوآوران و توليد کنندگان داخلي است .
به همين دليل جمهوري اسلامي ايران در 4 سال گذشته دستاوردهاي بس شگرفي در توسعه علوم و فناوري هاي نوين به ويژه فناوري هسته اي ، فناوري نانو ، فناوري موشکي و ماهواره اي و فناوري اطلاعات و ارتباطات داشته است .
بر خلاف پافشاري جناحهاي به اصطلاح اصلاح طلب به تکيه بر محصولات وارداتي در حوزه هاي علمي و فناوري ، شخص دکتر احمدي نژاد بر ارتقاء سطح علمي نيروهاي جوان ، خوش فکر و فرهيخته ، تاکيد و شخصا از طرحها و پروژه هايي که به علم و فناوري و تجاري سازي نتايج پژوهش هاي کاربردي منجر مي شده است حمايت نموده است.
بدون شک از مهمترين دلائل مخالفت کشورهاي سلطه گر غربي و برخي از اصلاح طلبان داخلي با عملکرد دکتر احمدي نژاد همانا پافشاري ايشان بر توليد علم و فناوري در داخل و تبعيت نکردن ايشان از الگوهاي تجويزي ناعادلانه غربي به ويژه آمريکا مي باشد.
در عرصه فناوري اطلاعات و ارتباطات دولت نهم با نظارت مستقيم شخص رئيس جمهور نيل به جامعه دانش بنيان را در راس برنامه هاي جمهوري اسلامي قرار داده است .
تدوين سند راهبردي نظام جامع فناوري اطلاعات و تصويب در آن در دولت نهم داراي مفاهيم و مباني بس ارزشمندي است که نيل به اهداف و آرمانهاي چشم انداز 20 ساله جمهوري اسلامي و دستيابي به علوم و فنون پيشرفته مندرج در قانون اساسي را تسهيل مي نمايد .
اهداف و راهبردها و راهکارهاي پيشنهادي در سند راهبردي نظام جامع فناوري اطلاعات به ويژه در حوزه هاي هفتگانه که در راس آنها حمايت از صنعت فناوري اطلاعات با تکيه بر توليد محصولات نرم افزاري جهت تامين نيازهاي داخلي و تصاحب سهم مناسبي از بازار منطقه و جهان و کسب درآمدهاي ارزي از صادارت محصولات دانش پايه سياست و رويکردي است که دولت نهم و شخص رئيس جمهور بر آن تاکيد نموده اند.
اجراي موفقيت آميز پروژه کارت هوشمند سوخت که از بزرگترين و گسترده ترين پروژه ict منطقه بوده و درسطح جهاني نيز کم نظير مي باشد از ديگر دستاوردهاي دولت نهم مي باشد که با نظارت مستقيم و پيگيري دولت نهم به نحو مطلوب پياده سازي گرديده است.
شهامت رئيس جمهوري در اجراي اين طرح کليدي و مديريت تحسين برانگيز مديران ارشد وزارت نفت و پيمانکاران داخلي در اجراي اين طرح ملي ، توان نيروهاي داخلي را در اجراي پروژه هاي بزرگ و پيچيده ICT در ايران اسلامي به اثبات رسانيد.
توزيع حدود 14 ميليون کارت هوشمند سوخت در بين شهروندان و ايجاد شبکه يکپارچه با بيش از 16000 پايانه کارت خوان الکترونيکي در سراسر کشور و نصب تجهيزات مرکز داده کارت هوشمند سوخت و بالاخره اجراي اين سيستم حياتي موجب گسترش فرهنگ فناوري اطلاعات در بين اقشار ملت و ايجاد امکان مديريت موثر بر مصرف سوخت در جمهوري اسلامي ايران و کاهش شکاف ديجيتالي گرديد.
اعتماد رياست محترم جمهوري اسلامي به نيروهاي داخلي ، قاطعيت و شهامت ايشان در پيگيري و اجرا و بالاخره همکاري و اعتماد عمومي مردم به ايشان موجب موفقيت اين پروژه گرديد.
الکترونيکي نمودن بسياري از فعاليتهاي بانکي و پرداختهاي گسترده قبوض آب ، برق ، تلفن ، .. از طريق شبکه هاي تلفن همراه، اينترنت ، اينترانت ، گسترش شبکه شتاب ،امکان پرداخت و نقل و انتقال پول بين حسابهاي بانکهاي مختلف در شبکه کارتهاي عابر بانک شتاب ، راه اندازي سيستم نقل و انتقال پول بين حسابهاي بانکي مختلف ، راه اندازي سيستم متمرکز و حذف سيستم هاي از جمله خدمات دولت نهم توسعه حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات مي باشد .
تدوين سامانه پرونده الکترونيکي سلامت و توليد نرم افزارها و بانکهاي اطلاعاتي جهت ارائه سرويس هاي سريع ، دقيق و گسترده بهداشت و درمان به شهروندان از ديگر دستاوردهاي دولت نهم مي باشد.
حمايت از توليد کنندگان داخلي نرم افزارهاي پيچيده بويژه در صنايع نفت و گاز و پتروشيمي در فعاليتهاي فني و مهندسي و حرکت به سمت سيستمهاي مديريت دانش و نيز گسترش سيستمهاي اتوماسيون اداري يکپارچه براي حذف مکاتبات کاغذي و حرکت به سمت تعاملات و مکاتبات بدون کاغذ جهت تسريع امور و پاسخ گويي سريع به ارباب رجوع در بسياري از سازمانها از ديگر دستاوردهاي دولت نهم جهت پياده سازي دولت الکترونيکي مي باشد.
ايجاد بانکهاي اطلاعاتي ملي نظير بانک املاک و ماليات بر ارزش افزوده که نقش موثري در شفاف سازي معاملات تجاري و افزايش درآمدهاي مالياتي دولت داشته است نيز از خدمات موثر دولت نهم است . قاطعيت دولت نهم و تصميم گيري به موقع در راه اندازي سيستم رهگيري و ثبت نقل و انتقال املاک ، نقش موثري در کنار ساير سياستهاي اجرايي دولت در کاهش قيمت مسکن و حذف معاملات صوري داشته است .
ايجاد مراکز داده ملي و سازماني که زيرساخت هاي اطلاعاتي را جهت مديريت صحيح بر منابع حياتي کشور فراهم مي نمايد از ديگر دستاوردهاي دولت نهم مي باشد .
حمايت از توليد نرم افزارهاي جامع و يکپارچه منابع سازماني داخلي و تشويق و ترغيب نمودن دستگاههاي اجرايي به استفاده از اين نرم افزارها از ديگر راهبردهاي اساسي دولت نهم بوده است .
تدوين برنامه فناوري اطلاعات در برنامه پنج ساله پنجم بر اساس سند راهبردي نظام جامع فناوري اطلاعات مصوب هيئت دولت که در آن حمايتهاي ويژه اي از توسعه فناوري اطلاعات پيش بيني شده است از ديگر اقدامات دولت نهم بوده است .
پيشنهاد اختصاص 13درصد از بودجه تحقيقاتي دستگاههاي اجرايي ،تدوين برنامه کلان وزارت خانه ها با همکاري و تعامل با سازمانهاي مسوول ، برنامه ريزي براي ارائه بيش از 40 درصد از خدمات حاکميتي تا پايان برنامه پنجم به صورت الکترونيکي ، 25 درصد از تجارت داخلي و 40 درصد از تجارت خارجي با تجارت الکترونيکي ، ايجاد چهار کانال IPTV، دوکانال وب TV و همچنين ديجيتالي شدن سيستم‌هاي صدا و سيما ، پيش بيني ايجاد يک نهاد هماهنک کننده ميان شوراها از برنامه هاي پيش بيني شده در برنامه پنج ساله پنجم است .
در ادامه اين بيانيه آمده است : پياده سازي بستر مناسب براي تحقق امضاي ديجيتال در وزارت بازرگاني به عنوان مهمترين زيرساخت مورد نياز براي تجارت الکترونيکي، برنامه ريزي براي اجراي فاز دوم نظام جامع فناوري اطلاعات بر اساس احکام ICT برنامه پنجم توسعه و سند راهبردي نظام فناوري اطلاعات مصوب هيئت دولت ،تصويب اساسنامه جديد براي شرکت فناوري اطلاعات به عنوان شرکت مجري و ناظر احکام مصوب حوزه فناوري اطلاعات و نهاد هماهنگ کننده پروژه هاي ملي حوزه فناوري اطلاعات سازمانهاي مختلف حکومتي و مسوول پيگيري فاز دوم نظام جامع پيگيري پروژه مالياتي کشور با استفاده از پتانسيل هاي داخلي و پيشرفت قابل ملاحظه در اجراي اين پروژه مهم گسترش طرح دفاتر فناوري اطلاعات و ارتباطات روستايي و ايجاد دفاتر پيشخوان دولت الکترونيکي در تمامي دفاتر فاوا روستايي و نيز احداث دفاتر خدمات الکترونيکي دولت در شهرها از فعاليتهاي موثر در توسعه فناوري اطلاعات و ارائه خدمات سريع ، شفاف و دقيق به شهروندان و روستائيان عزيز مي باشد .
توسعه آموزش الکترونيکي در بسياري از دانشگاهها و مدارس با استفاده از توان داخلي و همچنين ايجاد شبکه يکپارچه ارتباطي در دانشگاهها بويژه دانشگاه پيام نور جهت توسعه آموزش الکترونيکي و آموزش هاي مجازي ازگام هاي اساسي توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات در مجامع آموزشي و فر هنگي در دولت نهم مي باشد.?کاهش شکاف ديجيتالي و توسعه آموزش هاي عمومي از طريق رسانه هاي نوشتاري ، صوتي و تصويري در سطح جامعه و سازمانها و نيز افزايش ظرفيت دانشگاهها در رشته هاي مرتبط با فناوري اطلاعات و برنامه ريزي در بازنگري محتوي دروس در اين حوزه مهم از ديگر دستاوردهاي دولت نهم و رسانه هاي ملي مي باشد.
در پايان اين بيانيه تأکيد شده است که اجراي صدها پروژه و طرحهاي گوناگون در حوزه ICT در دستگاههاي اجرايي در جهت اتوماسيون فرآيندهاي اجرايي و افزايش کارايي و بهره وري در نظامهاي مالي ، اداري ، تدارکاتي با نگاه ارائه سرويس سريع و شفاف به ارباب رجوع با استفاده از توان فني شرکتهاي داخلي رايانه اي از ديگر موفقيتهاي دولت نهم بوده است.

مهدي اسماعيلي
مسوول کميته مهندسي

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا